Tuntikuvaukset

    Tunnin rasittavuustaso:  Tunnin vaikeustaso:   
    

A = Kevyt

B = Keskitaso

C = Raskas

 

1 = helppo, yksinkertaiset askeleet

2 = keskitasoinen, jonkin verran askelsarjoja

3 = haastava, edistyneet askelsarjat

  
   
   

Kehon ja mielen hyvinvointi

 

Niska-selkäjumppa                                

A1     Isosalitunti      

  

Tunnin tavoitteena on edistää niska-hartiaseudun ja selän alueen hyvinvointia ja ehkäistä tuki- ja liikuntaelimistön oireita. Tunti auttaa lihastasapainon saavuttamisessa, lisää ymmärrystä oman kehon toiminnasta sekä tarjoaa vinkkejä arkeen. Tunti sisältää helppoja ja tehokkaita perusliikkeitä ja niiden variaatioita. Se sopii yksipuolisesti kuormittavaa ja istumatyötä tekeville. Tunti sopii myös niska-hartiaseudun ja selän alueen ongelmista kärsiville, mutta aina kuntoutuksen (esimerkiksi fysioterapia) jälkeen omaehtoisen kuntoutuksen tukena.

Alkulämmittely 10–20 min                        Harjoitusosuus 25–35 min                        Venyttely 10 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Kehonhuolto                                                                                               

A1     Isosalitunti      

      

Kehonhuoltotunnin tavoitteena on kehon lihastasapainon parantuminen, ns. tukilihasten vahvistuminen sekä kehon ja mielen rentoutuminen. Tunti sisältää monipuolisesti erilaisia kehonhallinta- ja kehonhuoltotekniikoita, hengitysharjoituksia sekä liikkuvuus-, venyttely- ja rentoutusharjoituksia. Harjoitteet tehdään rauhallisesti, keskittyen ja ohjaajan huolellisella opastuksella.

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

 

Pilates

Erityishintainen tunti

 

Pilates on Joseph Pilateksen kehittämä kehonhallintamenetelmä, jossa tähdätään kehon kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tunnilla keskitytään tekemään liikkeet oikein niin, että vahvistetaan keskivartalon syviä lihaksia, opitaan hallitsemaan selkärangan keskiasentoa, ja kytketään hengitys liikkeiden tekemiseen. Pilatestuntien tasot:

  • Pilates alkeet (taso 0): aloittelijoille
  • Pilates perustaso (taso 1): alkeet-tason hallitseville
  • Pilates keskitaso (taso 2): jonkin verran pilatesta harrastaneille
  • Pilates jatko (taso 3): edistyneempien harjoitustunti, joka on tarkoitettu jo pidempään harrastaneille

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Venyttely-rentoutus

A1     Isosalitunti         

       

Palauttavan tunnin tavoitteena on tuottaa hyvää oloa keholle ja mielelle sekä lisätä vetreyttä ja joustavuutta lihaksiin ja liikkuvuutta niveliin. Lämmittelyn jälkeen monipuolisia venyttely- ja liikkuvuusliikkeitä ja lopuksi rentoutusharjoitus.

Alkulämmittely 5–15 min            Harjoitusosuus / venyttely 35–40 min        Harjoitusosuus / rentoutus 5–15 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Yoga Flow                                          

Erityishintainen tunti 

                                                                                        

Yoga Flow -tunnin nimi tulee tavasta suorittaa liikkeet sujuvasti peräkkäin. Asanat eli joogan erilaiset asennot haetaan hengitystä seuraten ja yhdistetään erilaisiksi dynaamisiksi liikejatkumoiksi. Asentojen ylläpitäminen vaatii sekä lihastyötä että keskittymistä. Harjoitusten avulla syvät ja pinnalliset lihakset kehittyvät ja tietoisuus omasta kehosta kasvaa. Tunti sopii aloitteleville ja jo joogaa harrastaneille.

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

Tanssi- ja tanssilliset tunnit

 

Dance Fusion alkeet                               

B1    Isosalitunti

       

Tämä tunti on tarkoitettu ihan kaikille tanssista kiinnostuneille. Jos kaipaat energistä ja hikistä tuntia, tämä on se! Tunti koostuu alkulämmittelystä, lattianpoikki harjoituksista, helpohkosta koreografiasta ja loppuvenyttelyistä. Tunnilla tutustutaan moniin eri tanssityyleihin kuten show, lyrical jazz, nykytanssi, latin show ja katutanssit. Tunnilla tärkeintä on hyvä fiilis ja itsensä voittaminen. Tällä tunnilla etenemme rauhalliseen tahtiin pilke silmäkulmassa.

Alkulämmittely 20 min                              Harjoitusosuus 40 min                             Venyttelyt 15 min

 

SIVUN ALKUUN

Dance Fusion                              

B2    Erityishintainen tunti

       

Tunti on tarkoitettu kaikille tanssista kiinnostuneille aikuisille. Vaikka siis innostuisit tanssimisesta ensikertaa vasta vähän varttuneemmallakin iällä, tällä energisellä tunnilla opit uutta ja koet tanssin riemua saman henkisessä seurassa. Tunnilla harjoitellaan monipuolisesti eri tanssityylejä kuten hip hop, lyrical jazz, broadway, show- ja nykytanssi. Tunti koostuu lämmittelyosiosta, lihaskunto-osiosta ja lattianpoikkisarjoista tekniikan harjoittamisen jäädessä vähän vähemmälle. Tanssisarjat ovat lyhyitä ja niitä kerrataan paljon, mikä helpottaa niiden omaksumista. Tunnilla ei harjoitella esitystä seuran näytöksiin, mutta esiintymiseen on halukkailla mahdollisuus.

Alkulämmittely 20 min                              Harjoitusosuus 40 min                             Venyttelyt 15 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Dance Fusion edistyneet

B3   Erityishintainen tunti

          

Tällä energisellä tunnilla kokeillaan erilaisia tanssityylejä kuten show-, nykytanssi, broadway ja lyricall jazz. Tunnilla keskitytään tanssitekniikkaan, lattianpoikkisarjoihin ja tanssisarjoihin lihaskunnon harjoittamisen jäädessä vähemmälle. Tanssisarjat ovat pitkiä, ja tunnilla tanssitaan paljon. Tanssisarjoista kootaan kauden lopuksi esitys seuran näytökseen. Tunti sopii liikuntaa ja tanssia harrastaneille aikuisille.

Alkulämmittely 20 min                              Harjoitusosuus 40 min                             Venyttelyt 15 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Dance Fusion yli 30v. kisaryhmä 

B3     Erityishintainen tunti  

          

Tällä tunnilla harjoitellaan kisaohjelma, jolla osallistutaan syksyllä 2019 Performing Arts yli 30-vuotiaiden ikäkausimestaruuskisoihin. Ryhmästä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä seuran toimistoon, tai ryhmän ohjaajaan Jaana Lepistöön.

SIVUN ALKUUN

Kuntotanssi

B2 Isosalitunti


Hauska ja hikinen tanssillinen tunti, joka etenee musiikkikappale kerrallaan tyylistä ja tunnelmasta toiseen. Tunti aloitetaan rauhallisesti ja tahtia lisätään pikkuhiljaa. Tarjolla on kevyttä ja raskaampaa liikettä, sekä helppoa ja hieman haastavampaa koreografiaa. Jokainen tanssi omalla tyylillään, tärkeintä on että liikut! Sopii kaikenikäisille ja -tasoisille.  

 

LAVIS                

B1-2     Isosalitunti

 

LAVIS on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan yhdistämiseen. LAVISta tanssitaan yksin, joten paria ei tarvita. Tunnilla soi perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock / jive, cha cha, salsa ja valssi. Tunnilla on mahdollista oppia eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. Kuten lavatansseissa, LAVIS-tunnilla tanssitaan yleensä kaksi samaa tanssilajia peräkkäin.

Alkulämmittely 5–10 min                         Harjoitusosuus 45–50 min                          Venyttely 5 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

Perus ja keskitason jumppatunnit

 

Ikinuoret (yli 60v.)

A1     Erityishintainen tunti                 

 

Tunnin kohderyhmänä ovat yli 60 -vuotiaat jumppaajat. Tunnin tavoitteena on koko kehon vetreytyminen ja vahvistuminen sekä mielen virkistyminen. Lämmittelyn jälkeen on monipuolisia lihaskunto-, tasapaino-, koordinaatio-, liikkuvuus- ja venyttelyliikkeitä.

Alkulämmittely 10 min                        Harjoitusosuus 40–45 min                        Venyttely 5–10 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Jokaisen jumppa             

B1-2     Isosalitunti                 

 

Tunnin tavoitteena on sydän- ja verenkiertoelimistön kunnon kohoaminen, lihaskunnon kehittyminen sekä kehonhallinnan ja liikkuvuuden parantuminen. Tunti koostuu lämmittelyosuudesta, aerobisesta osuudesta, monipuolisista lihaskunto- ja kehonhallintaliikkeistä sekä liikkuvuus- ja venyttelyliikkeistä.

Alkulämmittely 5 min     Harjoitusosuus / aerobinen 15–25 min   Harjoitusosuus / lihaskunto 20–30 min   Venyttely 5–10 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Vesijumppa           

B1     Erityishintainen tunti       

    

Tunti kehittää sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Tunti myös vahvistaa lihaksia monipuolisten lihaskuntoliikkeiden avulla vesielementtiä hyödyntäen. Veden vastus ja välineet tuovat tehoa liikkumiseen, mutta samalla vesijumppa on nivelystävällinen jumppavaihtoehto.

Alkulämmittely 5 min     Harjoitusosuus / aerobinen 15–25 min   Harjoitusosuus / lihaskunto 10–15 min   Venyttely 5 min

SIVUN ALKUUN

Raskaat ja reippaat jumppatunnit

 

Body     

C1     Isosalitunti 

 

(ei  tällä hetkellä vakioviikkotuntitarjonnassa; tunti tarjolla satunnaisesti lauantaisin)

Body-tunti on monipuolinen lihaskuntopainotteinen tunti. Yksinkertaisessa alkulämmittelyssä voidaan käyttää välineenä myös step-lautaa tai keppiä. Lihaskunto-osuudessa tehdään lihaksia vahvistavia liikkeitä koko keholle sekä välineitä että oman kehon painoa hyödyntäen. Lihaskunto-osio saatetaan toteuttaa myös intervallityyppisenä, jolloin lihaskuntoliikkeet vuorottelevat ns. aerobisten liikkeiden kanssa. Tunnin pääpaino on kuitenkin lihaskuntoharjoitteissa.

Alkulämmittely 10 min                             Harjoitusosuus 40–45 min                         Venyttely 5 min

SIVUN ALKUUN

 

Body Step     

C2     Isosalitunti                

 

Tunnilla kohotetaan sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lisätään lihasvoimaa ja -kestävyyttä. Sykettä kohottava lämmittely ja aerobinen osio tehdään step-laudalle askeltaen. Tehokkaat lihaskuntoliikkeet suoritetaan painotankoa ja muita välineitä hyödyntäen. Maanantain tunnin askellusosuus helpompi, perjantaina haastavampi.

Alkulämmittely 5 min     Harjoitusosuus / aerobinen 15–25 min   Harjoitusosuus / lihaskunto 20–30 min   Venyttely 5–10 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Hikijumppa            

C1-2     Isosalitunti              

   

Tunnin tavoitteena on sydän- ja verenkiertoelimistön kunnon kohoaminen ja lihaskunnon vahvistuminen. Tunnilla hiki virtaa ja kunto kohoaa hauskan musiikin ja iloisen ilmapiirin siivittämänä. Tehokasta ja reipasta perusjumppaa.

Alkulämmittely 5 min     Harjoitusosuus / aerobinen 15–20 min   Harjoitusosuus / lihaskunto 25–30 min   Venyttely 5–10 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Hydrobic            

B/C2     Erityishintainen tunti              

 

Hydrobic-tunti on vesijumpan rankempi ja haastavampi versio (kts. vesijumpan tuntiseloste). Hydrobic sisältää vesijumppaa enemmän hyppyjä ja sykkeenkohotusta sekä vesijumpan liikkeitä vaativampia lihaskuntoliikkeitä.

Alkulämmittely 5 min     Harjoitusosuus / aerobinen 15–25 min   Harjoitusosuus / lihaskunto 10–15 min   Venyttely 5 min

SIVUN ALKUUN

 

Kahvakuula        

B/C1     Isosalitunti              

 

Kahvakuulailu on hauskaa ja tehokasta liikuntaa, joka kehittää kehon hallintaa ja vaatii monien eri lihasten työskentelyä samanaikaisesti. Kahvakuulatunnilla harjoitetaan tasapainoa, lihaskuntoa, koordinaatiota, liikkuvuutta ja sydän- ja verenkiertoelimistöä. Tunnilla ei ole vaikeita askelsarjoja tai koreografioita. Kahvakuulatunti on 50 minuutin mittainen. Se aloitetaan kuulan kanssa tehtävillä tekniikkaa opettavilla lämmittelyliikkeillä. Tunti päättyy kevyeen jäähdyttelyyn ja lyhyisiin venyttelyihin. Tunnille tarvitset oman kahvakuulan mukaan.

Alkulämmittely 10–15 min                        Harjoitusosuus 25–30 min                        Venyttely 5 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Kuntopiiri (koulun salissa)         

B/C1     Isosalitunti          

   

Tunnin tavoitteena on lihaskunnon, lihastasapainon, sydän- ja verenkiertoelimistön kunnon, koordinaation ja liikkuvuuden parantuminen. Alkulämmittelyn jälkeen on monipuolinen kuntopiirityyppisesti toteutettava lihaskunto-osuus ja tunnin lopussa palauttava venyttely. Tehokas ja hikinen tunti!

Alkulämmittely 10–15 min                        Harjoitusosuus 40 min                             Venyttely 5–10 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Kuntopiiri kuntosalilla      

B/C1     Isosalitunti 

   

Kuntosalilla pidettävä tunti harjoittaa sekä sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa että lihaskuntoa. Alkulämmittelyn jälkeen suoritettavat kuntorastit rasittavat monipuolisesti koko kehoa. Ne voi suorittaa oman kuntotason mukaan. Lopuksi palauttava venyttely.

Alkulämmittely 10 min                              Harjoitusosuus 45 min                             Venyttely 5 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Miesten kuntopiiri  (ent. miesten sporttipiiri)      

C1     Isosalitunti          

       

Tunnin tavoitteena on parantaa lihaskuntoa, lihastasapainoa, aerobista kuntoa, koordinaatiota ja liikkuvuutta. Alkulämmittelyn jälkeen monipuolinen lihaskunto-osuus ja tunnin lopussa palauttava venyttely. Tehokas ja hikinen tunti!

Alkulämmittely 10-15 min                        Harjoitusosuus 30 min                             Venyttelyt 10 min

Kävijöiden kokemuksia voit lukea täältä!

SIVUN ALKUUN

 

Koko kropan treeni                

C1     Isosalitunti 

 

Lyhyehkön ja reippaan alkulämmitelyn jälkeen tunnin lihaskunto-osuus toteutetaan toiminnallisilla patteriharjoitteilla.  Liikkeet, joissa käytetään vastuksena sekä omaa kehoa, että erilaisia välineitä ovat tehokkaita ja sisältävät myös vartalonhallintaa haastavia elementtejä. Tehokas treeni koko kropalle, jota tehdessä sykekin pysyy mukavasti koholla!

 

Alkulämmittely 10–15 min                        Harjoitusosuus 40–45 min                        Venyttely 5 min

 

SIVUN ALKUUN